SIMENS SJAKKBOK
 Gyldendal fakta 1997

«Simens Sjakkbok» anmeldt av redaktør i førsteraden, Sverre Johnsen

Mange har ventet på det lenge: En sjakkbok av Simen Agdestein. Norges sterkeste sjakkspiller gjennom tidene har tenkt å dele litt av sine sjakkunnskaper med resten av Norge.

Boken følger samme opplegg som programserien om sjakk på TV. Og for alle som vil få mest mulig ut av TV-serien er boken uunnværlig. For du har sikkert oppdaget at der kan det gå fort for seg. Dessuten finner du mer stoff om samme temaer i boken enn man kan få plass til i korte TV-programmer. Men boken skal også kunne stå på egne ben. Den henvender seg til et bredt spekter av spillere. Man finner både brikkenes gange og svært kompliserte stormesterpartier. Faktisk bør det kanskje gå noen måneder eller til og med år fra man leser de første kapitlene til man virkelig studerer partieksemplene i slutten av boken.

Boken inneholder et forord og seks hovedkapitler: Spillets grunnregler, Åpningsspill, Taktiske midtspill, Posisjonelle midtspill, Sluttspill og VM-kavalkade. Til hvert kapittel er det illustrerende partier. De to første kapitlene er skrevet for begynnere og ferske spillere, men de illustrerende partiene vil nok være tungt stoff for disse leserne. I kapitlene om midtspill og sluttspill kan nok de fleste sjakkspillere – selv av mesterstyrke - finne ting de ikke kjenner. Og selv om du skulle ha sett et parti før, er det alltid interessant å lese hva Simen mener om det. Ofte har han litt andre ideer enn de fleste andre.

Det siste kapitlet handler om verdensmestrene og VM-matchene gjennom tidene. Det er etterhvert et tema som er dekket ganske grundig også på norsk. Både Brekke/Heiestads «VM-sjakk i hundre år» og Bøckmans «Kongenes spill - Spillets konger» tar for seg disse temaene på en utmerket måte. Simens vinkling skiller seg litt fra disse bøkene, men bare når det gjelder de nyeste mesterne har han personlige erfaringer. Kanskje ville et kapittel om moderne stormestersjakk vært et viktigere tilskudd til den norske sjakklitteraturen.

Det er interessant å se at Simen flere steder legger vekt på hvor viktig materiell er. De fleste lærebokforfattere legger mer vekt på ofre enn på å vinne brikker. I egne partier har Simen ofte vist at han er villig til å lide ganske mye i midtspillet for å holde på en bonde som kanskje kan bli avgjørende i sluttspillet. På profesjonelt nivå kan det være god politikk. Både Simen og mange andre moderne toppspillere er gode forsvarsspillere. Men jeg vil tro at de fleste amatører får bedre uttelling av et ukorrekt bondeoffer enn av å vinne en bonde mot å få en presset stilling. På den annen side er det kanskje viktig for unge talenter å lære forsvarsspill -det er noe av det mest krevende man kan jobbe med.

Et par små kritiske bemerkninger: I blant virker det som om Simen ikke kjenner grunnleggende sjakkhistorie godt nok. Kanskje gjør han det for å spare plass som kan brukes til nyttigere kunnskap. Men det virker litt merkelig når han angir Knut Jøran Helmers som opphavsmann til det at man skal være forsiktig med bondetrekk fordi bønder ikke kan gå bakover. Det påpekte Tarrasch effektfullt for hundre år siden og Philidor lenge før ham igjen. Og å gi Cheron hele æren for den gamle Blackburne-fellen 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lc4 d6 4. Sc3 Lg4 5. h3 Lh5 6. Sxe5 er også litt merkelig.

Jeg tror ikke Simen har hatt en sjakkhistorisk konsulent, men det kunne nok vært nyttig.  Simen har tydelig lagt vekt på å bruke partier av norske spillere som illustrerende partier og stillinger. Og partiene er både interessante og gode, men kommentarene er ikke helt grundige nok til å forklare en nesten nybegynner hva som foregår. Det som kan virke opplagt for en klubbspiller er ikke alltid lett å skjønne for en begynner. Hvis man ikke vet hvordan man vinner med offiser over, er det ikke lett å skjønne at en etterhengende bonde kan være noe å bekymre seg over.

Jeg ser enda mer frem til en sjakkbok av Simen som virkelig retter seg mot klubbspillere og som i større grad bygger på Simens egne partier. Men dette er en interessant sjakkbok og de 154  sidene er absolutt er verdt sine 198 kroner.

Pressemeldingen fra forlaget.

[NYHETER|USF|NORSK SJAKK|TOPPEN]